Bij een verhuizing komen naast het verhuizen van uw inboedel ook veel administratieve taken kijken. Wanneer u een huis koopt verlopen veel zaken bij de notaris, toch zijn er een aantal dingen die u zelf moet regelen en die zeker niet vergeten mogen worden. Eén daarvan is uw adreswijziging doorgeven aan alle instanties waar uw adres genoteerd staat. Bij sommige instanties gaat dit al vanzelf. Maar aan wie moet u wel zelf uw adreswijziging doorgeven? Daar gaan wij het over hebben in deze blog!
Wanneer moet u uw adreswijziging doorgeven?
Allereerst is het goed om te weten wanneer u een adreswijziging moet doorgeven. Dit is bij een aantal gevallen namelijk noodzakelijk. U moet de verhuizing doorgeven wanneer u huurtoeslag ontvangt, u verhuist naar het buitenland, u gaat samenwonen of trouwen of weggaat bij uw toeslagpartner. Ook als u gebruik wilt maken van een afzonderlijk postadres moeten instanties hiervan op de hoogte worden gebracht.
Bij een verhuizing uw adreswijziging doorgeven
De belangrijkste instantie waaraan u uw adreswijziging moet doorgeven is de gemeente. Dit doet u altijd bij gemeente waar u naartoe gaat verhuizen. De nieuwe gemeente zorgt er dan voor dat u vanzelf wordt uitgeschreven bij uw oude gemeente. Ook als u binnen de gemeente blijft wonen waar u al woonde moet dit worden doorgegeven. Het doorgeven van uw adreswijziging aan de gemeente kan vier weken voor de verhuizing gedaan worden, de uiterlijke datum is altijd vijf dagen vóór de verhuisdatum. U kunt uw adreswijziging doorgeven door langs te gaan bij de gemeente, hiervoor moet u wel een afspraak maken. Ook kan dit door middel van een brief of op de website van de gemeente met uw DigiD. U ontvangt na het doorgeven van uw adreswijziging altijd een schriftelijke bevestiging. De gemeente zorgt ervoor dat uw adreswijziging ook wordt doorgegeven aan de belastingdienst. Het is van belang dat u dit op tijd doet regelen, de gemeente kan namelijk een boete geven als dit niet gebeurt. Heeft u kinderen die ook meeverhuizen? Geef dit ook aan bij de gemeente.
Aan wie moet u nog uw adreswijziging doorgeven?
Naast de gemeente zijn er nog een aantal andere instanties waaraan u uw adreswijziging moet doorgeven. Uw bank is daar een voorbeeld van. Ook uw werkgever moet u niet vergeten, vaak kan dit namelijk zorgen voor veranderingen in bijvoorbeeld de reiskostenvergoeding. Net zoals dat uw internet- en telefonieprovider niet vergeten mag worden evenals alle andere abonnementen die u heeft afgesloten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kranten of tijdschriften die op uw huidige adres bezorgd worden. Aangezien er steeds meer online wordt besteld en thuis wordt bezorgd, is het ook van belang dat u bij het bestellen van pakketjes goed in de gaten houdt of pakketjes op het juiste adres bezorgd gaan worden.
Aan wie hoeft u niet uw adreswijziging door te geven?
Er zijn een aantal instanties waaraan u niet uw adreswijziging hoeft door te geven. Bij instanties wordt het meestal doorgegeven door de gemeente of belastingdienst. Dit zijn instanties zoals uw zorgverzekeraar, ziekenhuis, RDW, SVB en DUO. Ook bij de politie of brandweer wordt dit vanzelf gedaan.
Wilt u weten wat u nog allemaal niet mag vergeten tijdens een verhuizing? Wij vertellen u er meer over in onze blog over waar u aan moet denken tijdens een verhuizing, ook geven we u een aantal verhuistips.